Viikonloppuna törmättiin myös Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviaisen kanssa. Keskustelimme yhteisestä huolesta, joka on Etelä-Suomea halkaisemaan suunniteltu metsärata. Pidimme molemmat tärkeänä, että valtion panostukset kohdistuisivat nykyisen pääradan kehittämiseen, eikä useita miljardeja euroja maksavaan uuteen linjaukseen, jolla ohitettaisiin kaikki nykyisen pääradan varrella olevat kaupungit Tampereen eteläpuolella.

Metsäradan etuna pidetään Tampereen ja Helsingin välisen yhteyden nopeutumista, jota se kiistämättä toisi tullessaan. Omasta mielestäni hyöty suhteessa haittoihin ja investointikustannuksiin ei ole riittävä. Pääradan välityskyvyn merkittävä parantaminen puolestaan vahvistaisi koko Suomen liikenneyhteyksiä tukeutuen nykyiseen asema- ja rataverkostoon.

Jos lukijoista löytyy metsäradan kannattajia, mielelläni kuulisin lisää perusteita sen puolesta. Niitä varmasti löytyy, mutta itseäni ei nykyiset perustelut ole onnistuneet vakuuttamaan.

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *